štvrtok 27. februára 2014

Hrali by ste sa s autíčkami?

Theo sa hrá s autíčkami.
Hrať sa s autíčkami odporúčam aj po základnej škole a pred získaním vodičského preukazu. Dokonca to pozitívne vplýva na vedomosti (a známky). Jeden (produktívny) spôsob je znázornený hore. Dve identické vozidlá (stojace v pokoji) so stlačenou pružinkou medzi nimi uvoľníme ("naraz a teraz") a sledujeme, ako sa radostne rozídu opačnými smermi. Budú autíčka cestovať symetricky? 

A ako bude vyzerať svet v  nesymetrickom prípade? Čo determinuje vzájomný pohyb autíčok?

Autíčko s nákladom. Všimnite si Pedzim realizovaný spôsob upevnenia nákladu na streche.


piatok 21. februára 2014

Je učiteľ šikovnejší než gorila?

Každú kvadratickú rovnicu viem lineárnou transformáciou upraviť tak, aby z nej vypadol lineárny člen! (wikipedia)
Niekedy pred Vianocami sme so študentmi vedeckého výskumu sledovali toto TED video. Hans Rosling v ňom spomína, že študenti a profesori Karolinska Institute v Stockholme majú asi rovnaký prehľad o rozdieloch medzi rozvíjajúcim sa svetom a rozvojovým ako šimpanzy. To je úroveň náhodného výberu odpovede: takpovediac žiadna.

Dnes večer som narazil na Farárikov blog neuvedomiac si, že som vstúpil do tej istej (roslingovskej rieky). Víťazoslávne som dosiahol 4 z 10. Šimpanz aj gorila by v ňom priemerne dali 3.33. Nejdem sa púšťať do rozboru, či je môj tristný výkon signifikantne lepší. V porovnaní s priemerným Švédom (zdroj linku Farárik, počty sú moje) som lepší o 1.77 bodu.

Vzdialene mi to evokuje krásne TED video od Stuarta Firesteina o tom, že nevedieť (a uvedomovať si to) nie je per se zlé, ba dokonca je to kľúčom k ďalšiemu poznaniu. A asi by som mal kvíz posunúť Ernestovi, ktorý učí Development Studies a Geografiu.

pondelok 17. februára 2014

Přemyslovci v utečeneckom tábore

foto:
Moreen Iminza Mbwaya


Od štvrtka večera bola pre druhákov naplánovaná zážitkovka. Najväčšia časť z nich sa stala utečencami a dve menšie boli vláda a novinári. Utečenecký tábor bol pod šírym nebom (búrka nás raz obišla) a všetko zaujímavé sa odohrávalo tam. Ako aj škola.

Súčasťou zážitku malo byť absolvovanie niekoľkých hodín (lekcií) v neznámom jazyku. To je asi častý scenár. Jedna zo skupín (veľmi rafinovane zostrojených, lebo v Afrike hrozí, že niekto predsa len bude rozumieť a nebodaj prekladať ostatným) mala hodiny v hebrejčine (Sara), portugalčine (Theo S.), shona (Melissa) a slovenčine. Netuším, čo učil Theo, Sara mala asi nejakú gramatiku, Melissa učila základné slovíčka týkajúce sa rodiny. Ja som si vybral Přemyslovcov.

V učebnici dejepisu pre 6.ročník základnej školy to bola suverénne najnudnejšia látka. Bořivoj, Spytihňev, Václav, Boleslav I-III. Alebo bol panovník silný a ruval sa na striedačku s Frankami/Nemcami alebo Poliami. Ale bol slabý a od vlády ho odstrčil súrodenec, predchodca či panovník okolitej krajiny. Isté spestrenie predstavujú zápletky s Uhorskom. Meno, rok, nástupca. Občas to niekto dotiahol na kráľa. A dokonca získal toto právo aj pre potomkov. Alebo skončil na Moravskom poli.
Vybral som si to úmyselne. Chcel som učiť niečo, čo je totálna nuda. A bez nadšenia. Nevyšlo to. Utečenci sa (niektorí) skutočne pokúsili niečomu aj porozumieť, reagovali v svojich kmeňových jazykoch (typicky francúzsky a anglicky) a niečo sme dosiahli aj komunikáciou rukami. Tak sa porozprávať o Václavovi a Boleslavovi.
Stálo to za to. Napriek tomu, že to mal byť voľný deň a tú nešťastnú učebnicu tu nemám. Ešteže existuje wikipedia.

A pre tých  z vás, čo si veria, je tu test. Chodili ste do školy, nie? :) Moji utečenci dali v priemere cca 2.5 bodu.


Ktorý panovník presťahoval sídlo Přemyslovcov do Prahy?
  1. Boleslav I
  2. Bořivoj I
  3. Boleslav II
  4. Bořivoj

Ktorý z Přemyslovcov bol kanonizovaný?
  1. Boleslav I
  2. Boleslav III
  3. Václav I
  4. Vladivoj I

Prestavba rotundy na románsku baziliku na Hrade sa udiala za vlády ________________________ .


Jeden z panovníkov vyhlásil úplný zákaz pohanských kultov:
1.       Václav I
2.       Břetislav II
3.       Boleslav III
4.       Oldřich


Víťaznú bitku pri ______________, zviedol ____________ s Lotharom III v r. 1126.


Vymenuj prvých troch Přemyslovských kráľov. Zakrúžkuj meno toho, kto získal titul dedične aj pre svojich potomkov.
  1.  ________________
  2.  ________________
  3.  ________________

utorok 11. februára 2014

Volejbal so študentmi

Ešte stále sme (učitelia) neporazili študentov v najprestížnejšej africkej disciplíne futbale. Vo volejbale sa nám to však podarilo. V piatok sme v troj-setovej ľútej bitke triumfovali v treťom sete 25:22. A bod za stavu 22:22 sme ukoristili po dotyku smečujúceho hráča so sieťou. Nebyť tejto chybičky, vyhrávalo by sa ťažšie. Naďalej si myslím, že volejbal je dosť hádavá hra, čo si vyžaduje silného rozhodcu (na rozdiel od ping-pongu).

Stojan na skóre vznikol pri tejto význačnej príležitosti a je dielom tímu Ekpenyong, Kurian, Prinsloo.